در نشست خبری که روز دوشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۰ با موضوع یکسالگی رتبهبندی تجارت الکترونیکی برگزار گردید، آقای علی رهبری رئیس محترم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، معاونین، نمایندگان کارگزاران رتبهبندی و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند و طی آن، اولین گزارش سالانه رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی رونمایی، تحلیل و منتشر گردید.
گزارش یکسالگی رتبهبندی تجارت الکترونیکی شامل فهرست کسبوکارهای رتبهبندی شده به تفکیک ۱ تا ۵ ستاره را میتوانید از طریق لینک زیر دانلود کنید:
«علی رهبری» در نشست خبری یکسالگی رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی با بیان اینکه عنوان مخفف (تتا) برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انتخاب شده است، اهم اقدامات این مرکز در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی را کاهش زمان صدور مجوز و همچنین تدوین نظام رتبهبندی عنوان نمودند. ایشان همچنین افزودند که در یکسالگی رتبهبندی، دو شرکت برای اجرای نظام رتبهبندی با ما همکاری میکنند و امروز تک اپراتوری در این حوزه وجود ندارد.
آقای رهبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه ستارههای یک کسبوکار چه فایدهای برای آنها خواهد داشت فرمودند: «تعداد ستارگان بیشتر میتواند منجر به اعتماد بیشتر و افزایش مشتریان این کسبوکارها باشد. این موضوع قطعا برای کسبوکارهای ناشناسی که بتوانند ستاره دریافت کنند خیلی تاثیرگذار خواهد بود. اما به جز این دو مورد، ما در حال برنامهریزی برای موارد دیگری نیز هستیم. به عنوان مثال کسبوکارهای چند ستاره بتوانند تا سقف مشخصی از بانکها بدون ضامن وام دریافت کنند و یا تسهیلات دیگری در اختیارشان قرار بگیرد. وی افزود هنوز به برنامه مدونی نرسیدیم و از شنیدن پیشنهادات در اینباره استقبال میکنیم.
در این نشست سرکار خانم فرانک ابوالمعصوم، مدیر پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن ارائه آماری از وضعیت تجارت الکترونیکی کشور در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰، به تشریح و ارائه گزارش یکسالگی تجارت الکترونیکی پرداختند. جدول زیر اطلاعات کلی از وضعیت تجارت الکترونیکی ایران را در نیمه نخست ۱۴۰۰ نمایش میدهد.
عنوان | نیمه نخست ۱۴۰۰ |
---|---|
ارزش مالی تجارت الکترونیکی (هزار میلیارد ریال) | ۵،۶۰۷ |
تعداد معاملات تجارت الکترونیکی | ۱،۸۹۴،۰۳۶،۴۹۶ |
تعداد اینماد اعطا شده | ۱۶،۳۸۹ |
لازم به ذکر است تا زمان ارائه گزارش، تعداد کل دارندگان نماد اعتماد الکترونیکی ۱۰۴،۰۷۳ مورد بوده است.
در ادامه سرکار خانم ابوالمعصوم از روندی که رتبهبندی تجارت الکترونیکی تا کنون پیموده، سخن گفتند و ضمن معرفی مدل و نحوه ارزیابی کسبوکارها، نتایج آماری حاصل از اجرای پروژه رتبهبندی طی یکسال اخیر را ارائه نمودند.
دانلود گزارش یکسالگی رتبهبندی تجارت الکترونیکی: لینک دانلود