Shape

متن خبر

Team

اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، با معرفی کسب‌وکارهای برتر برگزار گردید.

1400/05/12

اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، روز سه شنبه پنجم مردادماه ۱۴۰۰ توسط سازمان مدیریت صنعتی در همکاری با مركز توسعه تجارت الكترونيكي، با حضور جمعی از مقامات ارشد و مدیران کسب و کارهای مطرح برگزار گردید.

*** فیلم کامل رویداد را می‌توانید از قسمت IGTV پیج اینستاگرام EC-Rating مشاهده کنید. ***

اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، روز سه شنبه پنجم مرداد ماه توسط سازمان مدیریت صنعتی در همکاری و همراهی با مركز توسعه تجارت الكترونيكي، در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید. این رویداد با حمایت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر نسبت به مقوله اعتماد در کسب و کارهای اینترنتی و همچنین تکریم از کسب وکارهای اینترنتی برتر، متناسب با شاخص های "امکانات و توانمندی"، "سوابق عملکرد" و "شاخص های مالی" برنامه ریزی و برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت پروتکل ‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، جمعی از مقامات ارشد وزارت صنعت معدن و تجارت، اتاق بازرگانی ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کارهای اینترنتی سازمان مدیریت صنعتی، اساتید دانشگاه و مدیران کسب‌وکارهای برتر حضور داشتند. آقای ابوالفضل کیانی بختياري مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، آقای علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین آقای ایمان ناطقی مسوول رتبه ‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی ، به سخنرانی پرداختند و در پایان مراسم نیز، کسب و کارهای برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. برگزیده ای از سخنرانی های انجام شده به شرح ذیل می باشد:

Team

آقای علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

آقای علی رهبری، رئیس محترم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از سخنرانان رویداد بودند که در این مراسم ضمن تشکر از استقبال و همراهی کسب و ‌کارها در برگزاری این رویداد، گزارشی در راستای معرفی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اقدامات صورت گرفته و همچنین برنامه ‌های آتی این مرکز را ارائه دادند.

ایشان سه محور اصلی فعالیت ‌های این مرکز را گواهی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی عنوان کردند و راه‌ اندازی سامانه تخصصی در زمینه گارانتی را موجب ارتقاء موضوعات مربوط به ضمانت کالا و خدمت در کشور خواندند و بیان داشتند که روزانه پنج میلیون و چهارصد هزار درخواست بصورت آنلاین در سامانه جامع تجارت ثبت می ‌شود که حدود ۶۰۰ هزار درخواست نیازمند استعلام از سایر دستگاه‌ ها و بخش‌ ها هستند و این موضوع نشان‌ دهنده اهمیت و نقش این سامانه در تسریع و تسهیل تجارت داخلی و بین ‌المللی است.

ارزش معاملات تجارت الکترونیکی انجام شده در سال 1399، ۱0۹۷ هزار میلیارد تومان بوده و تعداد کسب‌ و کارهای دارای اینماد در سال ۹۹ رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ را تجربه کرده و با توجه به اینکه نماد اعتماد الکترونیکی یکی از زیرساخت ‌های مهم در تجارت الکترونیکی است، با تقویت و افزایش اعتماد می ‌توان نسبت به ادامه این مسیر امیدوار بود.

ایشان همچنین توضیحاتی در رابطه با شاخص‌ های معرفی شده در پروفایل کسب‌ و کارهای الکترونیکی ارائه دادند و آن را عامل موثری در انجام یک تجارت امن الکترونیکی دانستند و تاکید کردند که برای تداوم و تکمیل نظام رتبه ‌بندی، علاوه بر به روز رسانی مدل ‌ها و شاخص‌ های رتبه‌ بندی، افزایش تعداد عاملان رتبه‌ بندی و همچنین اجرای کامل دستورالعمل ممیزی و نظارت بر عاملان رتبه‌ بندی نیز ضروری است.

Team

آقای ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

آقای ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل محترم سازمان مدیریت صنعتی نیز در نخستین رویداد ملی جایزه تجارت الكترونیكی، با اشاره به تاریخچه سازمان مدیریت صنعتی، هدف این سازمان را کمک به توسعه ظرفيت مدیریت کشور، کمک به تحول و بهسازی سازمان ‌ها و کمک به دستیابی به اهداف چشم‌ انداز 20 ساله ایران اسلامی خواندند و حوزه‌ های فعالیت سازمان را، مشاوره و تحقیق و مانیتورینگ، آموزش و توانمندسازی، ادبیات سازی دانش مدیریت از طریق دانش و نشر، توسعه منطقه ای از طریق شبکه نمایندگی ها و آینده پژوهی و توسعه کسب و کار عنوان کردند. ایشان همچنین در خصوص ضرورت توجه به تجارت الکترونیکی و توسعه آن، مطالبی را عنوان نمودند و ضمن شرح خدمات رتبه بندی و اعتبار بخشی در سازمان مدیریت صنعتی در بخش های 500 شرکت برتر (IMI100) ، جایزه تجارت الکترونیکی، جایزه ملي تعالی سازمانی، تولیدکنندگان آسانسور، جایزه ملی مدیریت انرژی و شرکت های پیمانکاری EPC، به بیان دلایل تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان پرداختند و این دلایل را، ورود به موج چهارم توسعه صنعتی (انقلاب صنعتی چهارم)، ورود همه جانبه فناوری‌ های کلیدی موج چهارم توسعه صنعتی به دنیای کسب و کار و توجه به تجارت الکترونیکی و ظهور کسب و کارهای پلتفرمی عنوان نمودند.

Team

آقای حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران

آقای حسین سلاح ورزی، نائب رییس محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران نیز در این رویداد حضور داشتند که ضمن تشکر از مرکز تجارت الکترونیکی و سازمان مدیریت صنعتی به منظور راه اندازی ارزیابی و رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی، این فعالیت را ارزشمند و قابل احترام ذکر کردند.

در ادامه ایشان به اهمیت موضوعاتی مثل دولت الکترونیک و حکمرانی داده‌ها اشاره کردند. به گفته ایشان کماکان تا پیاده سازی دولت الکترونیک به معنای واقعی در کشور و مشاهده رد پای اثر بخش این موضوع در حوزه بهبود فضای کسب‌وکار، ارتقای بهره وری و تاثیر در تولید ناخالص داخلی فاصله زیادی وجود دارد. بنا به نقل ایشان آنچه تا کنون رخ داده بیشتر دیجیتالی کردن امور دیوانی است تا آنچه بتوان به عنوان دولت الکترونیکی از آن یاد کرد و طیفی از قانون گذاران به‌جای یافتن راه حلی درست برای موضوع به دنبال طرحی سطحی همچون طرح صیانت می‌روند که به نوعی عقبگرد کلی است. سلاح ورزی به این مهم پرداخت که مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این سال‌ها قدم‌های بسیارخوبی برداشته هرچند توسعه این فعالیت‌ها مستلزم تکمیل شدن حلقه‌های ارتباط این زنجیره اقدامات با سایر دستگاه‌های حاکمیتی است.

ایشان در نهایت نکات و پیشنهاداتی ارایه دادند از جمله اینکه هنوز حضور سیستم بانکی در فضای تجارت الکترونیک کشور به اندازه کافی پررنگ و اثرگذار نیست و کماکان با جاری شدن بحث اعتبار مشکل وجود دارد. مورد بعدی فقدان حساب‌های واسطه‌ای که هم منجر به صیانت و حفاظت از حقوق مصرف‌کننده و هم تسهیل فرآیند تجارت می‌شود بود. در ادامه ایشان ضمن تشکر از جناب آقای هادی معاونت محترم تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک به ظرفیت همکاری آن سازمان با مرکز داوری اتاق برای رسیدگی به اختلافات مشتریان با کسب‌وکارهای دارای اینماد اشاره کردند و افزودند می‌بایست تدبیری برای ضمانت اجرایی اینماد در حل و فصل شکایات اندیشیده شود. در نهایت ایشان به حواشی اخیر موضوع اجباری شدن اینماد پرداختند و ضمن برشمردن دغدغه‌های ذینفعان پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای برای گفتگوی صاحبین کسب و کار با متولیان تجارت الکترونیک را به جناب آقای طلایی رییس کمیسیون فاوای ایران ارایه دادند.

Team

آقای ایمان ناطقی، مسئول رتبه ‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی

آقای ایمان ناطقی، مسئول محترم رتبه ‌بندی تجارت الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی، از دیگر سخنرانان مراسم بودند که ضمن معرفی طرح رتبه‌بندی تجارت الکترونیک و اهمیت این طرح، آمار و اطلاعاتی از نتایج رتبه‌بندی کسب‌وکارها ارایه دادند. ایشان اعلام داشتند که طبق مدل طراحی شده، کسب و کارهای متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی در مرحله اول فقط نماد تک ستاره دریافت می‌ کنند و برای دریافت ستاره ‌های بیشتر می‌توانند در فرآیند رتبه‌بندی تجارت الکترونیکی شرکت کنند. هم‌ اکنون ۱۳۵ کسب و کار اینترنتی با موفقیت رتبه ‌بندی شده‌اند و ۴۳ کسب و کار در نوبت رتبه ‌بندی قرار دارند که از این تعداد، ۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۵ ستاره، ۲۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۴ ستاره و 68 کسب و کار نیز موفق به دریافت اینماد 3 ستاره، 35 کسب و کار موفق به دریافت اینماد 2 ستاره گردیدند و 2 کسب و کار نیز موفق به دریافت ستاره ‌های بیشتر نگردیده و 1 ستاره باقی ماندند.

ایشان افزودند، رتبه‌ بندی کسب و کارهای اینترنتی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته صورت می‌ گیرد. سطح مقدماتی رتبه‌ بندی، بیشتر مناسب کسب و کارهای نوپا و تازه‌‌تأسیس است و سطح پیشرفته مناسب کسب و کارهای باسابقه ‌تری است که به بلوغ سازمانی رسیده‌اند. سه دسته شاخص امکانات و توانمندی‌ها، سوابق عملکرد و شاخص‌های مالی با عمق متفاوت در این دو سطح ارزیابی می‌شوند.

Team

معرفی و تقدیر از کسب و کارهای الکترونیکی برتر

در بخش پایانی رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، برترین های کسب وکار اینترنتی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. برترین ها در پنج حوزۀ "بازارگاه ها/ پلتفرم ها"، "فروشگاه ها"، "عرضه مستقیم محصولات تولیدی خود/ برند"، "خدمات" و "تلفن همراه" معرفی شدند.

Team

برترین ها در شاخص "رضایت مندی مشتریان"

متناسب با شاخص "رضایت مندی مشتریان" که شامل فاکتورهایی همچون کیفیت کالا/خدمت، سهولت در خرید، هزینه، بسته بندی/ ارسال/ تحویل، پشتیبانی و طراحی و عملکرد وبسایت می شود، برترین کسب وکارها به ترتیب زنبیل، ققنوس و ریحا معرفی شدند.

Team

برترین ها در شاخص "کیفیت سرویس"

در شاخص "کیفیت سرویس" که با فاکتورهایی همچون پشتیبانی و ارسال کالا، سطح پوشش و طرح های تشویقی، جستجوپذیری (SEO) و رابط و تجربه کاربری (UI/UX) ارزیابی می شود، به ترتیب کسب و کارهای دیجی کالا، ایسام و دیجی سرویس به عنوان برترین ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

Team

برترین ها در شاخص "امنیت سرویس"

در نهایت، در شاخص "امنیت سرویس" نیز با ارزیابی جنبه های مختلف امنیتی، به ترتیب، کسب و کارهای کافه بازار، دیجی کالا، هاست ایران و شیپور (مشترکاً در جایگاه سوم) به عنوان برترین های این حوزه معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

Team

كسب و كار منتخب مردمي

در بخش كسب و كار منتخب مردمي، بر اساس نظرسنجی انجام شده، هايپرتاير موفق به دريافت نشان كسب و كار برتر گردید.

Team

*** جهت دریافت کتابچه رویداد کلیک کنید.

Team