Shape

سوالات متداول

  • هدف از رتبه ‏بندی کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

    همه ما می ‏دانیم که اعتماد ابزاری اساسی برای موفقیت کسب و کارهای فعال حوزه تجارت الکترونیکی است. عوامل متعددی موجب اعتماد خریداران به یک واحد کسب و کار اینترنتی می ‏شود. از جمله این موارد می ‏توان به سوابق عملکرد و توانمندی کسب و کار اشاره کرد. رتبه ‏بندی کسب و کارهای اینترنتی با سنجش این عوامل، ابزاری فراهم نموده که با استفاده از آن کسب و کارهای اینترنتی امکان ارزیابی عملکرد خود را خواهند داشت و در نتیجه کسب و کارهایی که عملکرد مناسبی دارند می ‏توانند از مزایای رتبه برتر خود جهت کسب جایگاه بهتر در فضای رقابتی تجارت الکترونیکی بهره ‏مند شوند. بعلاوه، کسب و کارهایی که عملکرد ضعیف ‏تری دارند با دریافت بازخورد از این سیستم، می ‏توانند چارچوب مشخصی برای بهبود عملکرد خود کسب کرده و نسبت به ارتقاء جایگاه رقابتی خود اقدام نمایند.

  • رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی بر چه اساسی انجام می شود؟

    به طور کلی رتبه ‏بندی کسب و کارهای اینترنتی در 4 سطح تعریف شده است که شامل سطح پذیرش، سطح پیشرفت، سطح توسعه و سطح تعالی است.

    در سطح پذیرش، کسب و کار تنها با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، یک ستاره اینماد خود را دریافت می‏کند.

    در سطح پیشرفت، کسب و کار برای دریافت اینماد 2 یا 3 ستاره مورد ارزیابی قرار می‏گیرد. به طور کلی در این سطح شاخص‏های پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص ‏های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‏ گیرد. براساس وضعیت کسب و کار در هر یک از شاخص‏ های فوق و امتیاز دریافتی در هر یک از شاخص‏ های مذکور، امتیاز نهایی وی در مجموع محاسبه شده و در براساس این امتیاز نماد 2 یا 3 ستاره به کسب و کار اعطا خواهد شد.

    در سطح توسعه، پس از تکمیل ارزیابی و امتیازدهی کسب و کار در سطح پیشرفت، در صورت دریافت حدنصاب لازم برای ورود به سطح توسعه، در صورت تمایل کسب و کار برای اقدام دریافت نماد 4 یا 5 ستاره و ثبت درخواست توسط وی برای این مرحله، فرایند ارزیابی وضعیت کسب و کار در سطح توسعه آغاز می ‏شود. به طور کلی شاخص‏های ارزیابی و امتیازدهی در این سطح عبارتند از: پیشینه کسب و کار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، اندازه، بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایتمندی مشتری.

    در سطح تعالی که در گام‏ های آتی رتبه ‏بندی اجرایی خواهد شد، به رتبه ‏بندی کسب و کار در حوزه ‏های گوناگون از جمله زمینه فعالیت، کیفیت سرویس و غیره پرداخته خواهد شد که در قالب جایزه تجارت الکترونیکی به معرفی برترین های هر حوزه و برترین کسب و کارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی خواهد پرداخت.

  • خروجی رتبه‏ بندی کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

    با ورود به فرایند رتبه بندی و ثبت درخواست برای سطح پیشرفت در نهایت بر اساس امتیاز دریافتی از ارزیابی شاخص‏ های مرتبط با این سطح، نماد 2 یا 3 ستاره به کسب و کار اعطا خواهد شد.

    و در صورت کسب امتیاز حد نصاب برای ورود به سطح توسعه و ثبت درخواست رتبه بندی برای این سطح، در نهایت و به شرط کسب امتیازات لازم از شاخص ‏ها، نماد اعتماد 4 یا 5 ستاره به کسب و کار اعطا خواهد شد.

  • رتبه ‏بندی کسب و کارهای اینترنتی و اختصاص ستاره های اینماد توسط چه نهادی انجام می ‏شود؟

    رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی توسط «سازمان مديريت صنعتي» نخستين نهاد حرفه‌اي‌ـ‌تخصصيِ فعال در حوزه‌ي مشاوره، آموزش و تحقيق مديريت در ايران و منطقه‌ ي خاورميانه و اوراسيا با بيش از نيم قرن دانش، تجربه و مهارت رتبه ‌بندي ‌ها و ارزيابي ‌هاي مختلف طي سال‌ هاي متمادي انجام مي‌ شود. از آن جمله «رتبه ‌بندي شرکت ‌هاي برتر ايران IMI-100»، «جايزه ملي تعالي سازماني»، و رتبه‌ بندي‌ هاي تخصصي همچون "جايزه ملي مديريت انرژي»، «رتبه ‌بندي شرکت‌هاي EPC»، «رتبه ‌بندي شرکت‌ هاي طراحي و مونتاژ آسانسور» و همچنين تجربه ‌ي ترويج «سيستم‌ هاي مديريتي»، «استانداردهاي مديريتي و ايزو»، «برگزاري دوره ‌هاي تخصصي مديريت در مقاطع مختلف، MBA، DBA و کوتاه مدت» مي‌ توان نام برد.

  • آیا شرکت در فرآیند رتبه‏ بندی اجباری است؟

    خیر، شرکت در فرآیند رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی کاملا اختیاری بوده، و در صورت عدم تمایل کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی به دریافت ستاره ‏های اینماد، هیچ مانعی برای فعالیت ایشان وجود نداشته و کسب و کارها می ‏توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

  • چرا باید در فرآیند رتبه‏ بندی کسب و کارهای اینترنتی شرکت کنم؟

    با شرکت در فرایند رتبه بندی میتوانید ارزیابی مناسبی از وضعیت عملکرد و جایگاه رقابتی خود در فضای تجارت الکترونیکی داشته باشید. بعلاوه، با دریافت ستاره های اینماد، عملکرد مناسب خود را به مشتریان و خریداران حوزه تجارت الکترونیکی نمایش دهید. این امر میتواند در میزان اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی شما تاثیر مثبت داشته باشد و تمایز عملکرد شما را در فضای رقابتی آشکار سازد.

  • چگونه در فرایند رتبه‏ بندی کسب و کارهای اینترنتی شرکت کنم؟

    در صورت تمایل برای ثبت درخواست رتبه بندی و دریافت ستاره‏های اینماد، کافیست با مراجعه به کارتابل اینماد خود، از صفحه اصلی، منو سمت راست صفحه، قسمت پایین (دقت کنید منو کاملا باز باشد) روی عبارت "ثبت درخواست رتبه بندی" کلیک کنید. با کلیک روی این عبارت شما به صفحه ecrating.ir منتقل شده و میبایست روی دکمه درخواست رتبه بندی در همان صفحه اصلی کلیک کنید. با کلیک این دکمه، شما لیست دامنه های خود را مشاهده نموده و با کلیک دکمه شروع فرایند مقابل نام دامنه، وارد فرایند رتبه بندی شوید. دقت داشته باشید پس از انتخاب دکمه شروع فرایند، هنوز درخواستی برای شما ثبت نشده، بلکه شما در این مرحله فرصت دارید به مشاهده شاخص‏ها و زیرشاخص‏های مرتبط در آن صفحه پرداخته و پس از ارزیابی اولیه کسب و کار خود در هر یک از شاخص‏ها تصمیم برای ثبت نهایی درخواست خود تصمیم بگیرید. لازم به ذکر است در صورتی که برای اولین بار وارد این فرایند شوید تنها تب های سطح پذیرش و سطح پیشرفت برای شما قابل مشاهده بوده و امتیاز شاخص های مرتبط با سطح پیشرفت برای شما صفر است چرا که هنوز ارزیابی کسب و کار شما در ان شاخص ها آغاز نشده است. در صورت انتخاب دکمه ثبت درخواست از قسمت بالای صفحه، پنجره‏ای برای شما گشوده خواهد شد که در آن سطح پیشرفت تیک خورده و می‏بایست جهت نهایی سازی درخواست خود هزینه مرتبط را پرداخت نمایید. پس از پرداخت هزینه ایمیلی از سوی ادرس info@ecrating.ir برای شما ارسال خواهد شد تا مدارک مرتبط برای ارزیابی را تکمیل و ارسال نمایید.

    پس از تکمیل فرایند ارزیابی کسب و کار در مرحله پیشرفت و در صورت کسب حد نصاب ورود به سطح توسعه، شما با طی فرایند توضیح داده شده فوق مجددا درخواست رتبه بندی را این بار برای سطح توسعه نهایی نموده تا ارزیابی کسب و کار شما برای اینماد 4 یا 5 ستاره شروع شود. مسلما ثبت درخواست و طی فرایند ارزیابی در این سطح نیز مستلزم پرداخت هزینه مرتبط می‏باشد.

  • آیا همزمان امکان شرکت در هر دو سطح رتبه ‏بندی را دارم؟

    خیر، فرآیند ارزیابی در دو سطح پیشرفت و توسعه صورت می‏ گیرد. شما می‏بایست ابتدا فرآیند ارزیابی سطح پیشرفت را تکمیل کرده و در صورت دریافت امتیاز حد نصاب(دریافت 3 ستاره) می‏ توانید برای سطح توسعه اقدام نماید.

  • برچه اساسی امکان شرکت در سطح توسعه (4 و 5 ستاره اینماد) را خواهم داشت؟

    پس از ثبت درخواست در سطح پیشرفت و تکمیل فرآیند ارزیابی در صورتی که موفق به دریافت 3 ستاره شدید می‏توانید برای ارزیابی اولیه و سپس ثبت درخواست برای سطح توسعه اقدام نمایید.

  • پس از ثبت درخواست رتبه ‏بندی در سطح پیشرفت (2 و 3 ستاره اینماد) چه فرآیندی طی می‏ شود؟

    پس از ثبت درخواست و پرداخت هزینه ارزیابی برای سطح پیشرفت، فرایند ارزیابی و امتیازدهی کسب و کار آغاز می‏شود. در همین راستا، ایمیلی از ادرس info@ecrating.ir دریافت خواهید کرد که حاوی فایل اکسل جهت دریافت مدارک ارزیابی کیفی شاخص وضعیت مدیران است. وضعیت کسب و کار در هر یک از شاخص‏های مرتبط ارزیابی شده و در نهایت امتیاز مجموع شاخص‏ها محاسبه و براساس آن دو یا سه ستاره به کسب و کار اعطا خواهد شد.

  • چه شاخص‏ هایی برای امتیاز دهی سطح پیشرفت مورد ارزیابی قرار می ‏گیرد؟

    شاخص‏ های زیر جهت بررسی وضعیت کسب و کار در سطح پیشرفت مورد ارزیابی قرار می گیرد:

    پاسخگویی به شکایات تعداد شکایات بدون پاسخ
    تعداد تاخیر در پاسخ به شکایات
    حسن رفتار تجاری سوابق تخلف
    نمره متناظر با امتیاز اعتباری
    ثبت نام در نظام مالیاتی
    وضعیت مدیران (کارکنان) نمره تجربه کاری اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد
    نمره گواهی دوره‌های تخصصی اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد
    نمره مدرک تحصیلی اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد
    کیفیت سرویس نمره کیفیت سرویس
    پیشینه سابقه
    امنیت SSL
    تشكل گرايي عضويت دراتحاديه كسب و كارهاي اينترنتي/نظام صنفي رايانه اي/انجمن صنفي كسب و كارهاي مجازي و ساير و تشكل ها
    ارائه توصيه نامه از سوي هر يك از تشكل ها و انجمنهاي مورد اشاره در بند بالا
    رضایت مشتری نمره رضایت کلی مشتریان
  • برای ارزیابی سطح پیشرفت (2و 3 ستاره اینماد) چه مدارکی را باید ارسال کنم؟

    جهت تکمیل فرایند ارزیابی در سطح پیشرفت(2و 3 ستاره اینماد)، فایل اکسل ارسال شده از طریق آدرس پست الکترونیکی info@ecrating.ir تکمیل و به همراه تصویر مدارک مرتبط به آدرس ایمیل مذکور ارسال گردد. هم‏چنین جهت ارزیابی رضایتمندی خریداران، لیست فروش در یک ماه اخیر (از زمان ثبت درخواست رتبه‏بندی) به همراه شماره تماس خریداران به آدرس پست الکترونیکی مذکور ارسال گردد.

  • پس از ثبت درخواست رتبه‏ بندی تا دریافت نشانه ستاره دار اینماد چه مدت زمان طول خواهد کشید؟

    پس از ثبت درخواست رتبه‏ بندی، فرآیند ارزیابی و امتیازدهی شاخص‏ها آغاز شده و در صورت ارائه مدارک مورد نیاز توسط کسب و کار حداکثر تا بیست روز بعد برای تکمیل فرآیند و ارائه نتیجه طی خواهد شد.

  • پس از دریافت ستاره های اینماد، چه اطلاعاتی در پروفایل اینماد من نمایش داده خواهد شد؟

    همانطور که در فاز 1 رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به اطلاع رسید اطلاعات مرتبط با شاخص ‏های پاسخگویی به شکایات (تعداد شکایات بدون پاسخ، تعداد تاخیر در پاسخگویی)، موارد مغایرت از دستورالعمل نماد اعتماد (تعداد مغایرت سطح 1، 2و 3) و مدت زمان دریافت مجوز نماد اعتماد در پروفایل اینماد کسب و کارها به طور عمومی منتشر شد.

    در فاز دوم رتبه ‏بندی کسب و کارهای اینترنتی، پس از تکمیل فرآیند ارزیابی و امتیازدهی شاخص‏ ها، نتیجه ارزیابی رضایتمندی خریداران در پروفایل اینماد نمایش داده خواهد شد.

  • در خصوص کسب راهنمایی بیشتر چه راه‏های تماسی وجود دارد؟

    با ارسال سوالات خود به پست الکترونیکی info@ecrating.ir ، کارشناسان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

  • برای دریافت پروفایل جدید اینماد چه باید کرد؟

    در پنل کاربری خود در سامانه اینماد منوی مدیریت کسب و کار وارد بخش ویرایش اطلاعات شوید. پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده و احراز اطلاعات، باید از طریق دکمه دریافت کد نماد، کد پروفایل جدید را دریافت نمایید و در وب سایت کسب و کار خود قرار دهید. چنانچه هر یک از عملیات ذکر شده به درستی انجام نگردد، پروفایل اینماد شما طبق نسخه جدید بروز نمی شود.